Herken je vaste klanten en breng hun shopgewoontes in kaart met bewakingscamera’s. - Watchguard Security

Herken je vaste klanten en breng hun shopgewoontes in kaart met bewakingscamera’s.

Weten wie je winkel binnenkomt, wat de looplijnen van klanten zijn én wat ze al dan niet kopen. Voor vele retailers is dat de ultieme droom. Dankzij intelligente bewakingscamera’s met gezichtsherkenning is het bovendien best haalbaar. De mogelijkheden voor analyses, creatieve marketing en extra beleving in je winkel zijn vrijwel eindeloos.

 

Bewakingscamera’s zijn de dag vandaag veel meer dan gewone registratietoestellen. De achterliggende software die de beelden verwerkt en analyseert, biedt tal van marketingmogelijkheden. Dankzij de recente technologische vooruitgang groeien de mogelijkheden voor creatieve toepassingen.

Uitwerken van heat maps

Dankzij gelaatsherkenning kunnen de looplijnen van je winkelbezoekers perfect in kaart worden gebracht. Hoe lang blijven klanten, welke stands en rayons bezoeken ze, waar ze blijven ze staan en waar niet,…? Gelaatsherkenning maakt het mogelijk om het gedrag van één persoon te volgen en te analyseren. De combinatie van al deze gegevens laat toe om volledige ‘heat maps’ van de winkel te creëren. Wat zijn de bewegingspatronen? Waar moeten we promostands voorzien voor een maximale visibiliteit?

Gerichte marketing via gezichtsherkenning

Wanneer je werkt met gezichtsherkenning, dan openen er zich tal van mogelijkheden voor gerichte marketing. Om van gezichtsherkenning gebruik te maken, is het belangrijk om over biometrische gegevens of foto’s van je klanten te beschikken. Dit kan perfect dankzij klantenkaarten of acties via sociale media. Hoewel dit perfect mogelijk is, is dit in België door de GDPR/AVG momenteel niet toegelaten.

Wanneer je de digitale foto van je klanten hebt, dan weet je wanneer deze in je winkel aanwezig zijn. Dat opent meteen perspectieven om gepersonaliseerde promo’s naar hun smartphone te zenden via WIFI-hotspots. Een andere optie is het tonen van promo’s op maat via televisieschermen in de winkel. Je weet perfect wie je trouwen klanten zijn, hoe ze zich bewegen in de winkel, wanneer en hoe dikwijls ze langskomen.

Bovendien kan je deze gegevens koppelen aan het koopgedrag dankzij het kassaregister. Al deze gegevens leveren een schat aan informatie op voor het organiseren van gerichte marketingacties, ook online.

 

Meer weten over de mogelijkheden om het shopgedrag van je klanten in kaart te brengen?

Contacteer de veiligheidexperts van Watchguard Security.