Welke toegevoegde waarde hebben intelligente bewakingscamera’s voor retail? - Watchguard Security

Welke toegevoegde waarde hebben intelligente bewakingscamera’s voor retail?

Intelligente bewakingscamera’s in winkels kunnen veel meer toegevoegde waarde bieden dan uitsluitend hun beveiligingsfunctie. Ook op vlak van marketing ontstaan er tal van mogelijkheden. Creatief omgaan met technologische innovatie luidt daarbij de boodschap. 

Online verkoop zit de laatste jaren fors in de lift. Vaak gaat dit ten koste van de verkoop in fysieke winkels. In sommige gevallen kan je dit zelfs heel letterlijk nemen. Klanten gaan naar een winkel om een bepaald product te bekijken en uit te proberen, vervolgen zoeken ze online naar de goedkoopste aanbieder om het product aan te schaffen. Voor de fysieke winkel is dit uiteraard bijzonder zuur. Zij dragen de investeringen, een online winkel gaat met de verkoop lopen.  

Online beleving in winkels 

Steeds meer retailers zoeken daarom naar manieren om klanten een online beleving aan te bieden, om ze toch te overtuigen in de fysieke winkel te kopen. Ook bewakingscamera’s kunnen dankzij gezichtsherkenning een toegevoegde waarde bieden. 

Gezichtsherkenning 

Wanneer winkels – bijvoorbeeld via een systeem van klantenkaarten – een digitale foto van hun trouwe klanten bezitten, dan kunnen ze via intelligente camera’s weten wanneer een klant de winkel binnenkomt. Weten wie je winkel binnenstapt én wat deze al dan niet koopt, is voor retailers van onschatbare waarde. Hoewel dit perfect mogelijk is, is dit in België door de GDPR/AVG momenteel niet toegelaten. 

Gepersonaliseerde berichten aanbieden 

Dankzij WIFI-hotspots kan je meteen gepersonaliseerde berichten naar de smartphone van je klant sturen, bijvoorbeeld om deze te verwelkomen. Je kan promo’s op maat aanbieden, zelfs via een groot televisiescherm in de winkel.  

Gegevens onderling koppelen 

Bovendien kan je al deze gegevens koppelen aan het kassaregister, waardoor je nog meer informatie over je klanten verzamelt. Hoeveel keer komt een bepaalde klant langs? Hoe lang blijft een persoon? Welke afdelingen bezoekt deze? Worden de promostands voldoende bekeken? Welke leeftijdscategorieën hebben mijn bezoekers,…? Extra informatie betekent ook extra mogelijkheden voor het aanbieden van extra beleving en gerichte aanbiedingen. 

 

Meer weten over de toegevoegde waarde van camera’s voor marketing en online beleving in winkels? 

Contacteer de veiligheidexperts van Watchguard Security.