Hoe verhoog je de return on investment van je bewakingscamera’s?

Hoe verhoog je de ‘return on investment’ van bewakingscamera’s?

Bewakingscamera’s in winkels vormen een essentieel en onmisbaar onderdeel van de beveiliging van een winkel. Dankzij tal van innovatieve marketingtoepassingen kan je de ‘return on investment’ van bewakingscamera’s nog verder verhogen. Vooral de mogelijkheden van intelligente analysesoftware biedt hier heel wat extra toegevoegde waarde.  

 

De primaire functie van bewakingscamera’s is het beveiligen van je winkel. Dankzij innovaties als ‘smart search’ wordt het gemakkelijker om alle beelden en clips van een vermeende dief te verzamelen en te bundelen. Je kan ook doorheen alle beelden gericht op zoek naar het tijdstip waarop een bepaald object verdween. Deze analysesoftware vergroot niet alleen het gebruiksgemak voor de beveiligingsfunctie, je kan er ook allerlei marketingtoepassingen mee ontwikkelen. 

 

Gezichts- en gelaatsherkenning 

Vooral de mogelijkheden voor gezichts- en gelaatsherkenning zijn belangrijk voor marketing. Gezichtsherkenning is mogelijk wanneer je over bepaalde biometrische gegevens van een potentiële klant beschikt, bijvoorbeeld een digitale foto op de klantenkaart. Wanneer een gekend persoon de winkel binnenwandelt, kan je deze gepersonaliseerd verwelkomen via een persoonlijk sms-bericht. Je kan zelfs gepersonaliseerde promo’s versturen. Via WIFI-hotspots kan je gericht berichten naar een smartphone sturen.  

 

Looplijnen en bewegingspatronen 

Gelaatsherkenning – waarbij de software een ongeïdentificeerd persoon doorheen de winkel kan volgen – maakt dan weer allerlei interessante tellingen en analyses mogelijk. Hoeveel passage krijgt mijn etalage? Hoeveel mensen blijven staan en hoeveel secondes? Zijn het vooral vrouwen of mannen? Welke leeftijdscategorieën? Ook in de winkel zijn er allerlei analyses mogelijk. Hoe verlopen de looplijnen en de bewegingspatronen? Hoe ziet de heatmap van mijn winkel eruit? Al deze informatie helpt je om de winkelinrichting en -indeling aan te passen zodat klanten maximaal kopen.  

 

Dubbele return on investment 

Al deze toepassingen spelen zich af op softwarevlak. De investering om bewakingscamera’s te installeren, dient op deze manier twee toepassingen. Dit verhoogt uiteraard de return on investment van je bewakingscamera’s.  

 

Meer weten over de mogelijkheden om de return on investment van bewakingscamera’s te verhogen?

Contacteer de veiligheidsexperts van Watchguard Security