Mag je bewakingscamera’s ook inzetten voor marketingtoepassingen?

Mag je de bewakingsfuncties van bewakingscamera’s combineren met marketingtools voor extra beleving en opvolging?

Bewakingscamera’s kan je dankzij intelligente analysesoftware voor veel meer inzetten dan uitsluitend beveiligingsfuncties. Gelaatsherkenning maakt het bijvoorbeeld mogelijk om je klanten extra beleving aan te bieden, om looplijnen en bewegingspatronen in kaart te brengen, om de return on investment van je etalage te berekenen,… Uiteraard stelt zich de vraag of je de bewakingsfunctie van je camera’s mag combineren met deze innovatieve vormen van marketing. We geven je in deze blog graag een helder antwoord. 

 

Voor bewakingscamera’s geldt een strikte privacywetgeving. Zo moet je sinds kort ook beroep doen op een erkende beveiligingsfirma om dergelijke systemen te installeren. Dankzij intelligente analysesoftware kan je deze investering voor veel meer gebruiken dan uitsluitend beveiliging.  

 

Identificeren en herkennen 

Gelaats- en gezichtsherkenning maakt het mogelijk om klanten te herkennen en – als je over biometrische gegevens zoals een foto beschikt – te identificeren, waarna je ze gepersonaliseerde boodschappen en promo’s kan aanbieden op schermen of zelfs hun smartphone.   

 

Via bewegingsdetectie kan je de looplijnen en het bewegingspatroon van klanten doorheen de winkel volgen. Op die manier kunnen ‘heatmaps’ worden samengesteld. Ook de passage en het aantal ‘kijkers’ voor je etalage kunnen dankzij bewakingscamera’s geteld en geanalyseerd worden. 

 

Verwerken en bewaren op afzonderlijke servers 

Uiteraard rijst de vraag of deze marketingtools wel mogen volgens GDPR en de recente camerawetgeving. In principe mag dit perfect, op voorwaarde dat de verwerking van de camerabeelden voor beveiliging én de verwerking voor marketing op verschillende servers gebeurt.  

 

Wanneer je deze beide functies strikt gescheiden houdt, dan is het belangrijkste bezwaar opgelost. Daarnaast is het zeer belangrijk om in zee te gaan met een erkende beveiligingsfirma. Ook voor camerabewaking gelden er sinds kort specifieke erkenning. Deze erkenning geeft je klant de zekerheid dat je werkt met een firma die over de vereiste kennis van zaken beschikt.  

 

Beveiliging van gegevens 

Camerabeelden zijn digitaal en worden vaak online verwerkt. Het is dan uiterst cruciaal om je camerabeelden – en de bijhorende analysecijfers – in een beveiligde omgeving te verwerken en te bewaren. Naast conceptontwikkeling, installatie en programmatie vormt deze gegevensbeveiliging één van de hoofdopdrachten van de erkende beveiligingsfirma. 

 

Meer weten over de voorwaarden om beveiligingscamera’s ook in te zetten voor marketingtoepassingen?

Contacteer de veiligheidexperts van Watchguard Security.