Mag je bewakingscamera’s ook inzetten voor marketingtoepassingen?

Hoe verlopen de bewegingspatronen van klanten in jouw winkel?

Retailers zoeken voortdurend naar methodes en technieken om het winkelgedrag van hun klanten te onderzoeken. Hoe lopen de klanten in mijn winkel? Op welke plaatsen blijven ze staan én waar niet? Op die manier krijgen ze inzichten vergelijkbaar met wat webshops weten over hun online klanten. Deze bewegingspatronen in kaart brengen, kan vandaag perfect met bewakingscamera’s en slimme analysesoftware. 

 

Op welke manier moet ik mijn winkel inrichten zodat klanten maximaal gestimuleerd worden om te kopen? Deze vraag is cruciaal voor elke eigenaar of winkeluitbater. Tot voor kort was het antwoord niet eenduidig. Looplijnen en bewegingspatronen van klanten in kaart brengen, was slechts mogelijk via ingewikkelde en zeer dure onderzoeken.  

 

Belang van gelaatsherkenning 

De slimme analysesoftware achter bewakingscamera’s opent evenwel heel wat perspectieven. Vooral gelaatsherkenning is daarbij zeer belangrijk. De gelaatsherkenning via een bewakingscamera aan de ingang van de winkel maakt het voor de software mogelijk om één persoon tijdens zijn volledige bezoek aan de winkel te volgen doorheen de verschillende camera’s. De software legt als het ware een link tussen alle beelden waarop deze persoon te zien is.  

 

Looplijnen en bewegingspatronen 

Op die manier is het voor de software perfect haalbaar om de looplijnen en bewegingspatronen van elke bezoeker of klant te traceren en in kaart te brengen. Naast de looplijnen – samengebracht in een heatmap – krijg je ook een duidelijk beeld van de plaatsen in je winkel waar klanten meer tijd spenderen én de plaatsen die minder aandacht krijgen. 

 

Je etalage meten 

Je kan met bewakingscamera’s niet alleen de bewegingen in je winkel in kaart brengen, ook de passage voor je etalage kan je perfect tellen. Hoeveel mensen zijn voorbij mijn etalage geweest én hoeveel bleven er staan? Hoeveel tijd spendeerden ze voor mijn etalage? Al deze gegevens kan je via gelaatsherkenning verbinden met het loop- en koopgedrag in de winkel. 

 

Meer weten over het in kaart brengen van de bewegingspatronen in je winkel dankzij camerabewaking?

Contacteer de veiligheidsexperts van Watchguard Security