Toon gerichte promo’s aan klanten dankzij gezichtsherkenning met bewakingscamera’s. - Watchguard Security

Toon gerichte promo’s aan klanten dankzij gezichtsherkenning met bewakingscamera’s.

De mogelijkheden van slimme digitale camera’s gaan veel verder dan uitsluitend de beveiligingsfunctie. Vooral de achterliggende analysesoftware opent een hele wereld van nieuwe toepassingen. Op die manier bieden bewakingscamera’s aan winkels extra mogelijkheden in hun strijd tegen de internetverkoop. Vooral automatische gezichtsherkenning is een grote troef. 

Webshops hebben altijd één groot voordeel gehad tegenover fysieke winkels: ze weten precies wie er over de vloer komt én wat hun koopgedrag is. Een webshop weet perfect welke producten een bezoeker bekijkt, hoe lang hij in de online shop verblijft én wat er uiteindelijk al dan niet gekocht wordt. Aan de hand van deze informatie kan een online shop e-mailmarketing of online advertising toepassen om alsnog extra sales te genereren. 

Mogelijkheden van gezichtsherkenning 

Fysieke winkels kenden tot voor kort al deze mogelijkheden niet. Dankzij slimme camera’s en gezichtsherkenning ontstaan er heel wat mogelijkheden. Daarbij is het wel belangrijk dat de winkel via bijvoorbeeld een klantenkaart biometrische gegevens van zijn klanten verzameld. Dit kan perfect met een digitale foto, bijvoorbeeld via sociale media of gemaakt in de winkel zelf. Hoewel dit perfect mogelijk is, is dit in België door de GDPR/AVG momenteel niet toegelaten. 

Promotie op maat aanbieden 

Wanneer je als winkel over deze informatie beschikt, dan kunnen je slimme camera’s deze persoon herkennen wanneer deze de winkel binnenkomt. Je kan al meteen beginnen met een vriendelijke gepersonaliseerde verwelkoming. Op basis van het gekende koopgedrag kan je vervolgens voor deze persoon een promotie op maat aanbieden, eventueel naar de smartphone via een WIFI-hotspot. 

Shopgedrag in kaart brengen 

De mogelijkheden blijven evenwel niet beperkt tot het herkennen van een klant die binnenkomt. Je kan het volledige shopgedrag van je klanten volgen,al dan niet met heatmaps. Wat zijn de looplijnen? Voor welke winkelrekken en promotiestands blijven je klanten staan? Al deze gegevens leveren een schat aan informatie op om de verkoop in je winkel maximaal te stimuleren. 

 

Meer weten over de mogelijkheden van slimme camera’s om gepersonaliseerde promo’s te tonen in je winkel?

Contacteer de veiligheidexperts van Watchguard Security.